Friday, August 28, 2009

Dia masih ingat (part 2)

Dia masih ingat lagi kata kawan kawannya. Semuanya masih segar di kepala otak nya. 'Sedih lah, nk pindah' 'Rindu lah' bla bla bla bullshit Ahmad rasa. Benar kata Dr.M Melayu mudah lupa. Ya, manusia memang senang kan berkata kata. Mungkin orang yang berkata itu tidak perasan. Manusia memang tidak akan perasan perubahan dalam dirinya. Hanya orang sekeliling sahaja yang sedar. Hanya orang yang menyayanginya akan sedar. Sekarang ni, semua kawan Ahmad dah ada life baru, sekolah baru, kawan baru dan yang paling penting geng baru. Geng baru mereka semua hebat hebat. Ahmad sedar, siapa lah dirinya kecuali orang miskin yang tak mampu beli apa apa. Tak apa, walau pun Ahmad kat sekolah lama, dia pun ada kawan baru. Dia tetap bersemangat untuk meneruskan hidupnya walaupun separuh daripada jiwanya telah hilang.

Dia masih ingat lagi kenangan bersama besfriends dia. Susah senang together, kena marah together, buat jahat together semuanya together lah. Tapi sekarang ni, semuanya mcm tinggal habuk je. Di tiup dan hilang begitu sahaja. Sebab itu lah Ahmad tak suka kenangan manis. Bila di kenang, sedih pula jadinya. Bagi Ahmad, lebih baik takde kenangan daripada kita asyik sedih je. Hubungan yang dijalinkan sejak sekolah rendah rupa rupanya bukan lah sampai apa yang kita harapkan. Bestfriends forever? Friendship remains and never ends? Fikir dua kali.

Sekarang ni, semua sibuk dgn life masing masing. Tidak ada masa langsung nak berhubung sesama lain. Nak mengejar cita cita kan. Tidak ada masa langsung untuk hang out. Busy dgn schedule mereka yang baru. Memang tidak ada masa langsung untuk each other. Susah kan hidup? Makin banyak chapter yang perlu kita isi. Ada aku buat salah ke? Ahmad berfikir. Kalau ada, aku nak mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Minta maaf sbb kawan dgn org yang tak cool sepertinya yang bajunya sentiasa compang camping (lol tkde kena mengena).

Satu hari ni, Ahmad bermimpi. Dalam mimpi tersebut, Ahmad disahkan menghidapi penyakit yang begitu famous sekarang, Influenza A H1N1. Semua orang pandang ringan sahaja akan penyakit itu, tp mereka tidak sedar betapa senangnya ia boleh mencabut nyawa orang yang disayangi. Dalam mimpi tu, Ahmad dipaksa makan ubat dengan cara yang menyeksakan tp nurse dia hot. Haha. Lebih teruk lagi, tsunami. Sejak kebelakangan ini, Ahmad sentiasa dapat mimpi tsunami. Dia sekarang hanya mampu berdoa dan taubat. Mungkin ada petanda.

Dia masih ingat ketika bulan ramadhan. Ahmad selalu buka puasa dgn kawan. Malam tu pergi terawih, buat 8 rakaat je sbb tak sabar sgt nak main mercun. Tapi sekarang, semuanya berbeza. Dah tak sama mcm dulu. Ahmad pernah luka kat tangan sbb main mercun bola. Sampai masuk paper lagi (tipu). Tapi tahun ni, dah tak ada dah semua tu.

Pada pagi raya yang penuh mulia tu, Ahmad berasa sukar nk bernafas. Mungkin sudah sampai masanya untuk pergi. Dia capai sekeping kertas dan sebatang pen dan menulis, (part ni mcm poyo tah pape merapu sikit tak pernah ada org buat mcm ni)

'Mak ayah, Ahmad nk mintak maaf. Ahmad selama ni dah jadi anak yang jahat. Terima kasih sbb didik Ahmad sampai Ahmad boleh berjalan, bercakap, baca. Jasa mak ayah tak dapat nak dibalas dgn apa apa. Nanti bgtau kawan kawan Ahmad, Ahmad sayang diorang, Ahmad tk pernah lupa kan diorg. Kawan sampai mati eh.'

Seperti raya yang biasa, mak Ahmad akan datang kejutkan Ahmad nk pergi solat aidilfitri dgn suara yang lembut. Berkali kali maknya kejut tp tak bangun. Mak dia pun dah cuak. Matanya banjir dgn air mata. Jantungnya berdegup dgn laju. Rupa rupanya Ahmad telah pun pergi meninggalkan Mak, Ayah, Danial, Alisya, Adriyana, Aryana, Akmal, Danial, Alif dan rakannya yang lain buat selama lamanya. Raya tahun ni disambut dengan penuh kesedihan. Selama ini, Ahmad tak pernah tunjuk pun dia sakit apa, apatah lagi mengadu. Mungkin dia taknak susah kan mak dia kot. Kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Mak dia penat keluar cari rezeki jual nasi lemak kat bazaar ramadhan. Laku siot.

Apa jadi dengan Danial? Dan kawan kawannya yang lain? You decide.

THE END

p.s - Ending dia mcm taik sikit.
p.p.s - Kan best periksa boleh tulis mcm ni?

2 comments:

ShahiR said...

woit ! jgn harap la blh tulis karangan BM cmnie
da la peribahasa pn xkne dgn maksd !
xde kne mengene lgsg ! haha..

Azmalihah Zain said...

weh siot gila kau.
tau la kau terrerrr en
jgn kutuk aku
eeeee aku tk reti la peribahasa nii
tk mcm kau, semua kau tau, kan kan